Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Mniej czadu

22 grudnia 1998 | Nauka i Technika | KF

POLSKI PATENT

Katalizator do diesla opracowała Politechnika Wrocławska

Mniej czadu

KRYSTYNA F OROWICZ

Wszyscy oswoiliśmy się z katalizatorami spalin do samochodów osobowych, z silnikami benzynowymi. Teraz świat poszukuje podobnego rozwiązania dla pojazdów z silnikiem Diesla. Zadanie jest jednak znacznie trudniejsze, bowiem temperatura zapłonu sadzy (550 st. C) jest dużo wyższa od temperatury spalin.

Wydobywające się zrur wydechowych autobusów i samochodów ciężarowych czarne dymy -- to tzw. sadze Diesla. W pojedynczej cząsteczce sadzy, a jest ona mikroskopijnych rozmiarów, znajduje się ponad 10 tys. związków chemicznych. Większość z nich naukowcy uznali za rakotwórcze. Eksperci oceniają, że spaliny z silników wysokoprężnych są bardziej szkodliwe od spalin silników benzynowych.

Na rynek polski

Pierwszy w Polsce, ipierwszy na świecie, katalizator do samochodów z silnikiem Diesla, opracowali naukowcy z Zakładu Inżynierii Powierzchni i Katalizy Politechniki Wrocławskiej. Filtrokatalizator -- tak nazywa się urządzenie -- wyłapuje cząstki sadzy, a następnie spala je do mniej szkodliwego dwutlenku węgla.

-- Spalanie sadzy stało się możliwe dzięki obniżeniu temperatury zapłonu sadzy z 550 st. Cdo blisko 350 st. C, dzięki pracy...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1577

Spis treści
Zamów abonament