Mniej czadu
POLSKI PATENT
Katalizator do diesla opracowała Politechnika Wrocławska
Mniej czadu
KRYSTYNA F OROWICZ
Wszyscy oswoiliśmy się z katalizatorami spalin do samochodów osobowych, z silnikami benzynowymi. Teraz świat poszukuje podobnego rozwiązania dla pojazdów z silnikiem Diesla. Zadanie jest jednak znacznie trudniejsze, bowiem temperatura zapłonu sadzy (550 st. C) jest dużo wyższa od temperatury spalin.
Wydobywające się zrur wydechowych autobusów i samochodów ciężarowych czarne dymy -- to tzw. sadze Diesla. W pojedynczej cząsteczce sadzy, a jest ona mikroskopijnych rozmiarów, znajduje się ponad 10 tys. związków chemicznych. Większość z nich naukowcy uznali za rakotwórcze. Eksperci oceniają, że spaliny z silników wysokoprężnych są bardziej szkodliwe od spalin silników benzynowych.
Na rynek polski
Pierwszy w Polsce, ipierwszy na świecie, katalizator do samochodów z silnikiem Diesla, opracowali naukowcy z Zakładu Inżynierii Powierzchni i Katalizy Politechniki Wrocławskiej. Filtrokatalizator -- tak nazywa się urządzenie -- wyłapuje cząstki sadzy, a następnie spala je do mniej szkodliwego dwutlenku węgla.
-- Spalanie sadzy stało się możliwe dzięki obniżeniu temperatury zapłonu sadzy z 550 st. Cdo blisko 350 st. C, dzięki pracy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)