Budowa nowego ustroju
ADMINISTRACJA
Aktualne zagrożenia reformy administracjipublicznej
Budowa nowego ustroju
ALEKSANDER NELICKI
MIROS łAW STEC
Ocena reformy polskiejadministracji publicznej roku 1998 powinna uwzględniać szerszą perspektywę, niż jedynie decentralizację władzy publicznej. Reforma ma trzy podstawowe aspekty: wprowadzenie nowego podziału terytorialnego, utworzenie dwóch nowych szczebli samorządu terytorialnego, dokonanie nowego podziału zadań i kompetencji w obrębie administracji publicznej.
Dlatego też stanowi ona znacznie większe przedsięwzięcie legislacyjne i organizacyjne niż przełomowa reforma gminna z 1990 roku. Same jej rozmiary powodują, że jest niemal nie dokończona -- z góry należy założyć przyszłe korekty zasadniczych aktów prawnych oraz stopniowe dostosowywanie rozmaitych dziedzin prawa materialnego. W tej sytuacji ocena -- tak legislacji, jak i wdrożenia -- musi mieć w dużym stopniu tymczasowy charakter.
1.
Pierwsza grupa zagadnień związana jest z problemami legislacyjnymi. Podstawowe trzy ustawy, tzw. ustawy ustrojowe (o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa oraz o administracji rządowej w województwie) nie są całkowicie spójne. Mimo rządowych prac ujednolicających, nie udało się uniknąć wszystkich niespójności. Do najważniejszych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)