Muzyka obrazu
Muzyka obrazu
FOT. RAFAŁ KLIMKIEWICZ
- Bardzo Bogu dziękuję za ten zawód dla leni.
Ostatnim szeroko komentowanym sukcesem kompozytora jest muzyka do filmu "Pan Tadeusz" w reżyserii Andrzeja Wajdy.
- Przy komponowaniu nie myślałem o odpowiedzialności - wspomina Wojciech Kilar. - Tak jak w anegdocie. Do jubilera ktoś przyniósł 100-karatowy brylant, żeby go przeciąć. Szef wezwał swego młodziutkiego pomocnika: "Chodź, przetnij". Właściciel diamentu był przerażony: "Pan daje mu do przecięcia 100-karatowy brylant?!". "Tak, bo jemu ręka nie zadrży - nie zna jego wartości." I tak trzeba pracować.
Z Wajdą pracuje się niesłychanie łatwo. Zostawia swobodę, nie nudzi, nie opowiada, czego chce, jak ma być. Prosił mnie tylko, by moja muzyka jakoś łączyła się z 13-zgłoskowcem. Z przyjemnością przeczytałem potem w recenzjach, że muzyka dobrze komponowała się z rytmem wiersza.
- Został honorowym Ślązakiem w tegorocznym konkursie na najwybitniejszego Ślązaka - mówi Kazimierz Kutz. - Gdy dostał nagrodę, powiedziałem mu: "Wojtek, jakby co, Wehrmacht masz z głowy". Bardzo go to rozbawiło. W konkursie na najwybitniejszych Ślązaków i Zagłębiaków wieku, Wojciech Kilar jest na wysokim czwartym miejscu. Ulokował się tuż za Gierkiem i tuż przed Miodkiem....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta