Moc na żądanie
Silnik o zmiennym stopniu sprężania
Moc na żądanie
Przekrój silnika SVC. Kolorem czerwonym oznaczono komorę spalania.
SAAB
ADAM JAMIOŁKOWSKI
Historia motoryzacji liczy już ponad wiek, ale rozwój techniczny silnika spalinowego bynajmniej się nie zakończył. Jak wiele można jeszcze osiągnąć, pokazali inżynierowie szwedzkiej firmy Saab. Na salonie motoryzacyjnym w Genewie zaprezentowano silnik o zmiennym stopniu sprężania.
Pięciocylindrowa jednostka o pojemności 1,6 litra rozwija - gdy potrzeba - moc 225 KM, a średnie spalanie jest o 30 proc. mniejsze niż w wypadku porównywalnych silników o klasycznej konstrukcji. Wiele wskazuje, że wydarzenie to będziemy w przyszłości porównywać z takimi innowacjami, jak wprowadzenie wtrysku paliwa czy turbodoładowania.
Silnik o zmiennym stopniu sprężania, określany przez konstruktorów skrótem SVC (od Saab Variable Compression), ma zasadniczą przewagę nad tradycyjną jednostką, w której stopień sprężania konstruktor dobiera, szukając kompromisu między różnymi wymaganiami wobec silników w różnych warunkach drogowych. Stopień sprężania SVC zmienia się na bieżąco, by parametry pracy silnika były dobrane...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta