Projektuj raz, sprzedaj wiele razy
Polityka zmniejszania kosztów powoduje, że nawet auta różnych marek mają ze sobą coraz więcej wspólnego
Projektuj raz, sprzedaj wiele razy
Rys. Michał Korsun
ADAM JAMIOŁKOWSKI
Klienci chcą, by nowych aut było coraz więcej, a także by były one coraz bardziej różnorodne. Z kolei interes producenta wymaga, by na projektowanie wydawać jak najmniej. Jak pogodzić sprzeczne interesy? Jedyne możliwe rozwiązanie, to sprzedawać to samo kilka razy, tylko w innym opakowaniu i z inną etykietą.
Jeszcze trzydzieści, czterdzieści lat temu wszystko było proste - w fabrykach Opla produkowano Ople, a w fabrykach Citroena - Citroeny. Co więcej, w samochodach Forda były podzespoły Forda, w samochodach Fiata - podzespoły Fiata, a w samochodach Volvo - części Volvo.
Dziś wszystko się zmieniło. W holenderskiej fabryce Nedcar na jednej linii powstają samochody Mitsubishi Carisma i Volvo S/V 40. Jaką mają jakość - szwedzką, japońską czy może holenderską? Nikogo też nie dziwi, że pod maską Skody czy Seata zamontowany jest silnik, na którym widnieje wyraźny napis - Volkswagen. Może nieco mniej osób wie, że rozbierając na detale minivan Seat Alhambra natkniemy się nie tylko na części oznakowane znakiem VW, ale także (np. tapicerka) - na detale opatrzone niewielkim, niewidocznym dla użytkownika...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta