Niesławne początki wielkiego przemysłu
Krótka historia reklamy w USA
Niesławne początki wielkiego przemysłu
Reklama istniała od początków cywilizacji. Najstarszym znanym o głoszeniem jest "list gończy" za zbiegłym niewolnikiem, wystawiony trzy tysiące lat temu w starożytnym Egipcie. Do XV wieku główną formą reklamy towaru było głośne nawoływanie lub umieszczenie nad stoiskiem szyldu czy plakatu. Wraz z wynalezieniem druku przez Gutenberga w 1450 roku reklama przybrała formę ulotek, znalazła się w książkach, a potem w gazetach.
Na terenie dzisiejszych Stanów Zjednoczonych pierwsze ogłoszenie prasowe wydrukowano w 1704 roku w pierwszej regularnie wychodzącej na Wybrzeżu Wschodnim gazecie: "Boston News-Letter". W 1841 roku Volney B. Palmer otworzył w Filadelfii pierwszą agencję reklamową. Z czasem powstawały kolejne: w Bostonie, Chicago i Nowym Jorku.
Były to z początku
podejrzane i niezbyt uczciwe interesy.
Agenci byli pośrednikami pomiędzy gazetami a klientami, sprzedając tym ostatnim powierzchnię reklamową, za co dostawali od wydawców prowizję. Będąc więc w zasadzie agentami prasy, a nie reklamujących się klientów, doradzali jednocześnie tym ostatnim, jak najlepiej wydać pieniądze na reklamę, co prowadziło do nadużyć. Umawiali się też między sobą i wstrzymywali zebrane ogłoszenia do późnego wieczora, zmuszając...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)