GAZ z Niżnego Nowgorodu
GAZ z Niżnego Nowgorodu
Łazik GAZ-67B z lat 40. to już historia, bierze udział w konkursach pojazdów zabytkowych
FOT. ZDZISŁAW PODBIELSKI
Firma, którą przedstawiamy, może konkurować z włoskim Fiatem pod względem współpracy z polskim przemysłem samochodowym. Podjęcie współpracy jednak nie wynikało z naszej woli. W Lublinie i w Warszawie ruszyły duże fabryki wytwarzające samochody ciężarowe i osobowe. Lubliny-51 i Warszawy M-20 to przecież nic innego jak sowieckie ciężarówki GAZ-51 i osobowe GAZ M-20 Pobieda. Powstanie tych pojazdów jest z kolei konsekwencją współpracy z Fordem, który zajął ważne miejsce w historii GAZa.
Władze radzieckie z niezadowoleniem stwierdziły, na początku 1928 r., że park samochodowy ich kraju ustępował temu, którym dysponowały niewielkie przecież państwa jak Finlandia lub Polska. Wobec tego 4 marca 1929 r. wydano rozporządzenie nr 498, nakazujące zbudować fabrykę o zdolności produkcyjnej 100 tys. samochodów rocznie.
Na miejsce budowy wybrano rejon...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta