Nieznośny stan zawieszenia
Nieznośny stan zawieszenia
JOLANTA LIPSZYC
Pytanie o wyniki próbnej matury to równocześnie pytanie o termin wprowadzenia prawdziwej, o poziom maturzystów i szkół, o system szkolny i zasady oceniania. Jaka więc jest prawda i mity z punktu widzenia dyrektora niezłego warszawskiego liceum?
Dotychczasowa matura obowiązywała kilkadziesiąt lat. Regulaminy dostosowywano do listy przedmiotów nauczanych w szkołach ponadpodstawowych i obowiązującej siatki godzin. Niezmienny był system egzaminowania. Polegał on na tym, że nauczyciele odpowiadający za przygotowanie ucznia stawali się na potrzeby tego jednego sprawdzianu surowymi (na ogół) egzaminatorami. Poziom matur zależał od poziomu nauczycieli i uczniów, zwykle był charakterystyczny dla danej szkoły.
Nowa matura zakłada standaryzację. Uczniowie wszystkich typów szkół winni odpowiadać na identyczne pytania, ich wiedza i umiejętności powinny być porównywalne.
O czym świadczą złe wyniki próbnej nowej matury?
1 Próbną nową maturę przeprowadzono we wrześniu. Stare próbne bywały zwykle w marcu. We wrześniu czwartoklasiści dopiero zaczynają cykl przygotowań, szlifowanie formy, koncentrowanie się na nauce, tak jak przed olimpiadą. Nie można być gotowym do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta