Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Akty prawne i proszki do prania

22 grudnia 1994 | Gazeta | RW

Niektórym politykom i dziennikarzom badania opinii publicznej są potrzebne jak pijakowi latarnia: nie dla światła, ale żeby się podeprzeć.

Akty prawne i proszki do prania

"Sondaże są nierzetelne". "Dziennikarze nie potrafią interpretować wyników". "Politycy manipulują danymi". "Jesteśmy tyranizowani przez sondaże". To tylko niektóre zarzuty w ysuwane pod adresem badań opinii publicznych i środo -wisk z nimi związanych. Nie tylko w Polsce. Dla nas sondaże to rzecz względnie nowa, ale społeczeństwa Zachodu zżyły się już z tą formą "okresowego referendum" -- jak chyba na wyrost określał badania o pinii George Gallup. Mimo to atmosfera wokół nich nie jest wolna o d podejrzeń i krytyki.

Ustanowienie wysokich standardów zawodowych i etycznych jest dla badaczy zachodnich jedną z form samo- obrony. "Prowadzenie badań rynkowych i społecznych zależy od publicznego zaufania, wyrażającego się w przekonaniu, że są o ne prowadzone uczciwie, obiektywnie, bez narzucania się i powodowania negatywnych skutków dla badanych oraz że badania są o parte na dobrowolnej współpracy ogółu społeczeństwa" -- głosi kodeks postępowania w dziedzinie badań rynkowych i społecznych, przyjęty wspólnie przez ESOMAR (Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Opinii Publicznej i Rynku) oraz ICC...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 355

Spis treści
Zamów abonament