Rok na podwojenie eksportu
Rok na podwojenie eksportu
Polskie jabłka i sok z nich może stać się spożywczym przebojem Unii Europejskiej
(c) PIOTR KOWALCZYK
Od 1 maja przed polskimi eksporterami żywności otworem stanął unijny rynek 450 milionów konsumentów. Nie są już przeszkodą normy sanitarne, cła, ceny minimalne i kontyngenty. W tym roku nasza sprzedaż powinna osiągnąć 5 miliardów euro dzięki takim hitom eksportowym jak sok jabłkowy, mleko w proszku czy drób - twierdzą eksperci. Rok temu była dwa razy mniejsza.
Wczoraj na giełdach hurtowych w Niemczech ser gouda był droższy o 25 proc. niż w Polsce. Za jabłka trzeba było zapłacić dwa razy więcej, a półtusze wieprzowe były o 60 proc. droższe. Do tej pory z tej różnicy cen niewiele wynikało. Tylko nieliczne polskie mleczarnie i zakłady mięsne miały prawo sprzedawać na rynki wspólnotowe, bo zdaniem Brukseli pozostałe nie spełniały minimalnych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta