Barkami do Europy
Żegluga po Odrze
Barkami do Europy
Po kilku latach przestoju, z portu rzecznego w Gliwicach 19 kwietnia wyruszy pierwszy regularny transport węgla z Gliwickiej Spółki Węglowej do Elektrociepłowni Wrocław. W ten spoób Odra przestaje być martwą rzeką i po latach znów zacznie przynosić zyski.
Maksymalne przewozy żeglugą śródlądową po Odrze, które osiągnęły w 1980 r. 14, 1 mln t, spadły w latach 1991 i 1992 do poziomu ok. 5, 5 mln t.
W najsuchszym 1993 roku żegluga na odcinku Wrocław-Szczecin została wstrzymana. Na spadek przewozów rzeką przyczyniła się jednak nie tylko susza, a przede wszystkim zły stan obiektów piętrzących i budowli regulacyjnych. Drastycznie zmalały też środki finansowe na utrzymanie całej drogi wodnej. Aby nie dopuścić do dalszej jej dekapitalizacji, na utrzymanie trzeba by przeznaczyć 4 proc. wartości majątku, tj. ok. 27 mln zł rocznie. Tymczasem w 1992 r. wydano na ten cel ok. 9, 7 mln zł, czyli 3- krotnie mniej niż wynosiły potrzeby.
Nie wykorzystana szansa
-- Transport...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta