Zwycięski elektroniczny brat
Szachiści długo nie wierzyli, że maszyna licząca to godny przeciwnik. W 1968 roku profesor Max Euwe, były mistrz świata, a późniejszy prezydent Międzynarodowej Federacji Szachowej (FIDE), twierdził: "Nauczyć maszynę grać naprawdę dobrze w obecnym stadium rozwoju cybernetyki jest praktycznie niemożliwe. Zbyt wielka jest liczba możliwych kombinacji, powstających na szachownicy. Moim zdaniem maszyna może osiągnąć poziom kandydata na mistrza nie wcześniej niż za 100 - 150 lat". Nie minęły cztery dziesięciolecia, a komputer wygrywa z czołowymi arcymistrzami i samym mistrzem świata.
Na papierzePierwszy szachowy program komputerowy powstał w końcu lat czterdziestych. Komputerów jeszcze wtedy nie było. Twórca programu, matematyk Alan Turing, wymyślił całą rzecz na papierze. Krokiem milowym w rozwoju komputerowych szachów okazał się artykuł innego wielkiego matematyka Claude'a Shannona. W 1950 roku opublikował tekst pt. "Programowanie komputerów do gry w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta