Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Powoli uczymy się po wielkich tragediach

07 maja 2012 | Kraj | Izabela Kacprzak
Poprawione po katastrofie smoleńskiej przepisy dotyczące lotów z VIP-ami wywołują kontrowersje
autor zdjęcia: Kuba Kamiński
źródło: Fotorzepa
Poprawione po katastrofie smoleńskiej przepisy dotyczące lotów z VIP-ami wywołują kontrowersje
W kopalni Wujek-Ruch Śląsk powtórzyła się tragedia Halemby
autor zdjęcia: Tomasz Jodłowski
źródło: Fotorzepa
W kopalni Wujek-Ruch Śląsk powtórzyła się tragedia Halemby
Znowelizowanie przepisów budowlanych po tragedii w hali MTK zajęło Sejmowi ponad rok
źródło: Edytor.net
Znowelizowanie przepisów budowlanych po tragedii w hali MTK zajęło Sejmowi ponad rok

Narodowe katastrofy powodują mobilizację państwa. Nie umiemy jednak znaleźć winnych

Przyczyny katastrof to zwykle wynik wieloletnich zaniedbań, kuriozalnych oszczędności, łamania procedur, ale też przymykania oczu na brawurę czy głupotę. Państwo mobilizuje się po tragediach – znajduje pieniądze, których wcześniej nie było, zmienia prawo i uszczelnia procedury. Robi to jednak po wielu miesiącach, a nawet latach od tragedii. „Rz" prześledziła, jakie wnioski państwo wyciągnęło po największych polskich katastrofach: smoleńskiej, hali Międzynarodowych Targów Katowickich i tych w kopalniach.

Po Smoleńsku

Nowa instrukcja lotów HEAD (najważniejszych osób w państwie: premiera, prezydenta oraz marszałków Sejmu i Senatu) weszła w życie na początku lutego tego roku – po blisko dwóch latach od wypadku prezydenckiego tupolewa. Specjalny zespół pracował nad jej nową wersją aż sześć miesięcy. – W jakim stopniu poprawi bezpieczeństwo lotów państwowych VIP-ów, pokaże praktyka, z pewnością wiele niejasności precyzuje oraz nakreśla odpowiedzialność – przyznaje jeden z pilotów. Instrukcja m.in. doprecyzowuje kwestię wyboru lotnisk, wymogu jego sprawdzenia przed startem np. z głową państwa, czyli tzw. oblot. Musi być też wskazane i sprawdzone lotnisko zapasowe, a także zapasowa maszyna wraz z przygotowaną załogą. Podniesiono wymagania w stosunku do załogi. Jej dowódca musi mieć co najmniej 1000 godzin nalotu na wojskowych...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9225

Wydanie: 9225

Spis treści
Zamów abonament