Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wizje szalonego reżysera

20 czerwca 2012 | Kultura | Barbara Hollender
Robert Pattinson i Sarah Gadon w „Cosmopolis”. Film od piątku w polskich kinach
źródło: Monolith films
Robert Pattinson i Sarah Gadon w „Cosmopolis”. Film od piątku w polskich kinach

David Cronenberg w „Cosmopolis” pokazuje, że świat umiera pogrążony w kryzysie. Ta diagnoza nie przekonuje

Świat ogarnięty kryzysem ekonomicznym, Nowy Jork zablokowany z powodu przyjazdu prezydenta, pełen chaosu spowodowanego pogrzebem znanego rapera i strajkiem alterglobalistów. W takiej rzeczywistości toczy się akcja „Cosmopolis".

David Cronenberg przeniósł na ekran powieść postmodernisty Dona DeLillo. W jego filmie Eric Packer, niespełna 30-letni multimilioner z Wall Street, wychodzi z budynku giełdy i mimo ostrzeżeń ochroniarza postanawia przedrzeć się zakorkowanymi ulicami przez Manhattan, by ostrzyc się u starego golibrody w małym zakładzie fryzjerskim.

„Cosmopolis" to droga przez „oblężone miasto". Tak sugerują DeLillo i Cronenberg. Zarówno pisarz, jak i reżyser powołują się na cytat ze Zbigniewa Herberta: „Jednostką obiegową stał się szczur". Porównanie efektowne, choć na wyrost, bo polski poeta pisał o stanie wojennym i uciemiężonym narodzie, a „Cosmopolis" to opowieść o upadku kapitalizmu....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9262

Wydanie: 9262

Spis treści
Zamów abonament