Sobowtór na zamówienie

26 lutego 1997 | Nauka i Technika | ZW

Teoretycznie naukowcy są w stanie sklonować ludzi, którzy dawno już nie żyją

Sobowtór na zamówienie

Prestiżowe pismo naukowe "Nature" opublikowało pierwsze doniesienia o udanej próbie sklonowania owcy z komórek nierozrodczych przez uczonych Roslin Institute w Edynburgu, o czym przed kilkoma dniami informowała prasa brytyjska. Doniesienie to zelektryzowało całe środowisko naukowe, gdyż jeszcze niedawno przeważał pogląd, że nie jest to możliwe. Dziś wydaje się, że nauka pokonała kolejną barierę, co można porównać do lotu człowieka w kosmos, rozszyfrowania kodu genetycznego, wykorzystania energii atomowej czy wynalezienia komputera osobistego. Pytanie tylko, na ile tym razem odkrycie to wpływie na rozwój ludzkiej cywilizacji?

Jak dotąd badacze opanowali trudną sztukę klonowania, czyli powielania identycznych genetycznie organizmów, wyłącznie za pomocą komórek embrionalnych. Najprostszym sposobem jest rozdzielenie zarodka we wczesnym etapie jego rozwoju, np. na cztery komórki. Z każdej z nich rozwinie się nowy, identyczny embrion. W ten sposób od wielu lat bez większych trudności można klonować płazy, ale nawet żaby nie udało się dotąd powielić z komórek somatycznych. "Wprawdzie były podejmowane liczne próby w tym kierunku, ale nigdy nie uzyskano pełnego jej rozwoju, jedynie do...