Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przed Malewiczem klęczy dziś cały świat

02 grudnia 2000 | Plus Minus | MM
źródło: Nieznane

KLASYCY XX WIEKU

Mieliśmy szansę na własną kolekcję twórcy suprematyzmu, ale nikt się tym nie zainteresował

Przed Malewiczem klęczy dziś cały świat

Kazimierz Malewicz "Życie w dużym hotelu", olej na płótnie 1913 R.

FOT. REGIONALNE MUZEUM SZTUKI W SAMARZE

MONIKA MAŁKOWSKA

Wśród dzieł wypożyczonych na wystawę "Klasycy XX wieku" zabrakło dwóch płócien Kazimierza Malewicza, których reprodukcje zamieszczono w katalogu. To ważne prace, reprezentatywne dla wczesnych, awangardowych poszukiwań artysty. "Życie w dużym hotelu" (1913, własność Regionalnego Muzeum Sztuki w Samarze) należy do okresu w twórczości Malewicza zwanego kubo-futuryzmem. Drugie dzieło, "Suprematyzm" (1916, własność Muzeum Sztuki w Krasnodarze), jest niejako ilustracją teorii o tej samej nazwie, stworzonej przez malarza trzy lata wcześniej.

Obydwa obrazy, gotowe do odlotu do Polski, czekały tylko na nasze gwarancje rządowe. Ponieważ ich zabrakło, wróciły na swoje miejsca w muzeach rosyjskich. W Zachęcie prezentowano tylko szkice Malewicza i "impresjonistyczny" portret córki artysty - Uny, namalowany między 1930 a 1933 rokiem, wypożyczony ze sztokholmskiego Moderna Museet.

Za tani na gwarancje

Przed trzema laty Galeria...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2179

Spis treści
Zamów abonament