Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak obliczać koszty

09 października 1995 | Ekonomia | JB

Pułapka księgowości

Jak obliczać koszty

Co łączy takie firmy jak Chrysler i Hewlett-Packard, ABB i Coca Cola? W pogoni za wzrostem efektywności zarzuciły one tradycyjny rachunek kosztów na rzecz nowych rozwiązań, które dostarczają prawdziwych informacji o tym, jak, gdzie i dlaczego powstają koszty.

Ilu dyrektorów przedsiębiorstw jest zadowolonych z informacji dostarczanej przez księgowość? Jeśli porozmawiamy z osobami odpowiedzialnymi za produkcję czy sprzedaż, to w najlepszym przypadku spotkamy się ze wzruszeniem ramion. Wszyscy powtórzą to samo -- informacje kosztowe dostarczane przez ksiągowość niewiele im mówią lub są zgoła absurdalne. Nie wiemy, czy bardziej opłaca się kupować usługi z zewnątrz, czy zlecać je naszym działom, jaka jest rentowność poszczególnych segmentów rynku czy kanałów dystrybucji.

Koszty centralnie planowane

Aby zrozumieć problem, należy na chwilę cofnąć się do źródeł. A więc w jaki sposób tworzono cenę w gospodarce planistycznej? -- Liczono koszt produktu i dodawano z góry ustaloną marżę. Jedynym sposobem na podniesienie ceny było zwiększenie kosztu produktu, najlepiej kosztu bezpośredniego. Dlatego też księgowość wypracowała system, w którym praktycznie całe koszty poniesione w danym okresie przypisywano do produktów. Wybrano przy tym...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 587

Spis treści
Zamów abonament