Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Demony w scenerii Drohobycza

27 maja 2010 | Księga Kresów Wschodnich | Monika Małkowska
Grafika Bruno Schulza z „Xięgi bałwochwalczej”
źródło: Forum
Grafika Bruno Schulza z „Xięgi bałwochwalczej”
Bruno Schulz w Drohobyczu, około roku 1935
źródło: Forum
Bruno Schulz w Drohobyczu, około roku 1935

Jednym z pierwszych fanów jego fascynujących dzieł plastycznych był Witkacy, przyznający Schulzowi miejsce obok sławnych „demonologów”, takich jak Cranach, Grünewald, Munch, Beardsley. Ja widzę więcej analogii pomiędzy wyobraźnią naszego twórcy i Francisca Goi.

Najważniejsze dzieło Schulza, „Xięga bałwochwalcza”, składa się z około 20 niewielkich grafik. Seria została wykonana w trudnej technice cliché-verre (płyty szklane pokryte warstwą czarnej żelatyny, w której rysuje się igłą; uzyskane w ten sposób negatywy są naświetlane i odbijane jak negatywy fotograficzne). Następnie Schulz naklejał odbitki na kartony; potem oprawiał plansze w płócienne teki, opatrując każdą kartą tytułową rysowaną ołówkiem i tuszem. Takich woluminów powstało kilkadziesiąt. Autorowi nie udało się sprzedać dzieła, toteż część rozdał znajomym. Klisze-matryce zaginęły w czasie II wojny. Do dziś zachowało się zaledwie kilka egzemplarzy tek.

Kompozycje z „Xięgi…” są swoistą rysunkową psychoanalizą. Każda z rycin to zapis erotycznych obsesji i kompleksów autora. Zgodnie z...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8633

Spis treści
Zamów abonament