Kontrahent uzyskuje potwierdzenie, że wykonawca jest wiarygodny
Nie trzeba zamrażać własnych środków przy przystępowaniu do przetargu czy realizacji inwestycji. Dzięki temu można jednocześnie zaangażować się w kilka projektów
Wystawiając gwarancję ubezpieczeniową, towarzystwo zobowiązuje się do zapłacenia uprawnionemu podmiotowi określonej kwoty, jeżeli przedsiębiorstwo, które wykupiło gwarancję, nie wywiąże się ze swojego zobowiązania.
Zatem firma zamawiająca np. usługę ma pewność, że nie poniesie strat, jeśli wykonawca nie dotrzyma zobowiązań. Natomiast przedsiębiorstwo posiadające gwarancję nie musi zabezpieczać kontraktu np. poprzez wniesienie kaucji gotówkowej.
– Gwarancja może być więc bardzo atrakcyjnym narzędziem poprawiającym płynność finansową przedsiębiorstwa – mówi Agnieszka Maksymow, dyrektor Departamentu Gwarancji Ubezpieczeniowych HDI Asekuracja TU.
Marcin Pawelec z Allianz Polska podkreśla, że gwarancja znanej firmy ubezpieczeniowej znacznie podnosi wiarygodność przedsiębiorcy jako partnera. Ma to duże znaczenie zwłaszcza dla mniejszych firm, słabiej znanych na rynku.
Z drugiej strony problem z uzyskaniem gwarancji może być dla kontrahenta sygnałem, że wykonawca ma kłopoty finansowe i może nie wywiązać się z umowy. Często wykupienie gwarancji jest warunkiem zawarcia kontraktu czy wzięcia udziału w przetargu.
Ważne przy ubieganiu się o fundusze UE
Gwarancje ubezpieczeniowe mają wiele zalet. Minimalizują ryzyko związane z realizacją inwestycji. Zabezpieczają kontrakt bez angażowania środków własnych przedsiębiorcy, dzięki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta