Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

PSK w PKS, czyli drobnica w PRL

30 września 2010 | Logistyka Transport Spedycja | Robert Przybylski
Przeładunek kruszyw w eksperymentalnym systemie kontenerowym w 1967 roku / WKIŁ XXX LAT TRANSPORTU DROGOWEGO W PRL
źródło: Rzeczpospolita
Przeładunek kruszyw w eksperymentalnym systemie kontenerowym w 1967 roku / WKIŁ XXX LAT TRANSPORTU DROGOWEGO W PRL
Terminal przeładunkowy Przedsiębiorstwa Transportu Budownictwa w 1967 roku / WKIŁ XXX LAT TRANSPORTU DROGOWEGO W PRL
źródło: Rzeczpospolita
Terminal przeładunkowy Przedsiębiorstwa Transportu Budownictwa w 1967 roku / WKIŁ XXX LAT TRANSPORTU DROGOWEGO W PRL
PSK odpowiadała za przewozy kontenerów. Tak wyglądały początki / WKIŁ XXX LAT TRANSPORTU DROGOWEGO W PRL
źródło: Rzeczpospolita
PSK odpowiadała za przewozy kontenerów. Tak wyglądały początki / WKIŁ XXX LAT TRANSPORTU DROGOWEGO W PRL
Baza Zakładów Transportowych Budownictwa „Warszawa” w 1967 roku / WKIŁ XXX LAT TRANSPORTU DROGOWEGO W PRL
źródło: Rzeczpospolita
Baza Zakładów Transportowych Budownictwa „Warszawa” w 1967 roku / WKIŁ XXX LAT TRANSPORTU DROGOWEGO W PRL

Budowa socjalizmu nie szła w parze z organizacją przewozów drobnicowych, którą nie dało się sterować zza biurka. Mimo ponad dwudziestu pięciu lat prób do końca PRL transport drobnicowy funkcjonował źle i nikt nie potrafił temu zaradzić

W latach 50. XX wieku kolej pękała w szwach, nierozładowane wagony blokowały stacje. Problem był tak nabrzmiały, że Rada Ministrów zakazała używania kolei do przewozów na krótkich odległościach. PKS przewoził tylko ładunki masowe, a drobnicą nikt się nie chciał zająć. Dopiero 1 maja 1963 roku minister komunikacji powołał Przedsiębiorstwo Spedycji Krajowej. PSK przejęła środki trwałe, w tym magazyny, od PKP i PKS. Kolej delegowała 2 tys. pracowników, PKS 6 tys. Przedsiębiorstwo tworzone z niczego – np. krakowska PSK – było rozrzucone po całym mieście, biura miało w czterech punktach. Niestety 80 procent budynków przejętych przez PSK Kraków nadawało się do remontu. Już po dwóch pierwszych latach krakowski oddział PSK uzyskał wyniki porównywalne z PKS, z czego wynika, że popyt na usługi był ogromny. Jednak zdarzało się sporo pomyłek i spóźnień. W 1965 roku oddział wypłacił ponad 1,5 mln zł kar.

PSK bardzo szybko rozwijała się dopiero w latach 70. W okresie 1970 – 1975 liczba oddziałów wzrosła z 13 do 15, liczba ekspedycji z 296 do 311, natomiast ajencji z 83 do 220. Wartość usług PSK wyniosła 3177 mln zł, o 165,8 proc. więcej niż w 1970 roku. Masa przesyłek drobnicowych obsłużonych przez PSK wzrosła z blisko 4 mln ton w 1970 roku do niemal 6 mln ton w 1975 roku. Dyrektor PSK Zygmunt Grzejda narzekał, że magazyny są zbyt małe. Szczególnie źle sytuacja...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8740

Spis treści
Zamów abonament