Partnerstwo publiczne ma być mniej ryzykowne i kosztowne
Przed wszczęciem postępowania w sprawie wyboru partnera prywatnego podmiot publiczny będzie musiał sporządzić ocenę efektywności realizacji przedsięwzięcia w ramach PPP. Będzie musiał porównać ją z efektywnością jego realizacji w inny sposób, w szczególności przy wykorzystaniu wyłącznie środków publicznych.
Zgodnie z intencją ustawodawcy, wyrażoną w uzasadnieniu do nowelizacji, ten nowy obowiązek służyć ma podniesieniu jakości przygotowywanych projektów PPP.
5 lipca 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja). Nowelizacja wprowadza kilkadziesiąt zmian w ustawie z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1834, dalej: ustawa o PPP), które omówione zostały w uzasadnieniu do nowelizacji (druk sejmowy nr 2333, dalej: uzasadnienie).
Ocena efektywności przedsięwzięcia
Ustawa nie narzuca stronie publicznej metodyki wykonania oceny efektywności, ograniczając się do katalogu elementów przedsięwzięcia, które należy uwzględnić, czyli zakładany podział zadań i ryzyk, szacowane koszty cyklu życia projektu i czas niezbędny do jego realizacji, wysokość opłat pobieranych od użytkowników i warunki ich zmiany – jeżeli w ogóle opłaty są planowane. Pomimo pewnych obaw sektora publicznego, związanych z ogólnym, a przez to nieprecyzyjnym charakterem omawianego przepisu, regulację tę należy ocenić pozytywnie. Sankcjonuje ona praktykę rynkową, w ramach której podmiot publiczny i tak wykonuje analizy przedrealizacyjne, służące podjęciu decyzji o wdrażaniu projektu w ramach PPP lub poszukaniu innej formy jego realizacji....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta