Informacje
Informacje
Po kilku miesiącach niepewności władze francuskie i brytyjskie zawarły ostatecznie porozumienie w sprawie przedłużenia o 34 lata, do 2086 r. , koncesji na organizowanie transportu przez tunel pod kanałem La Manche, co powoli akcjonariuszom operatora tunelu na pobieranie zysków przez dłuższy okres. Tym samym zakończy się spór Eurotunnel SA/ Plc z konsorcjum budowlanym Trans Manche Link (TML) o 40 mln funtów. Teraz operator może samodzielnie układać swe stosunki z dostawcami, bez korzystania z pośrednictwa konsorcjum. Porozumienie rządów było konieczne do realizacji przez banki umowy o restrukturyzacji (obniżenia) zadłużenia operatora wobec banków. Ustępstwa obu krajów nie są jednak bezpłatne. W zamian Eurotunnel będzie musiał dzielić się z obu rządami częścią swych zysków: 59 proc. zysku brutto, czyli ok. 40 proc. zysków netto, w dodatkowo przedłużonym okresie 34 lat; pozostałe 60 proc. przypadnie udziałowcom. Według prognoz kierownictwa operatora, pierwszy zysk 482 mln FRF powinien pojawić się w 2005 r. (w roku następnym podzieli się nim z akcjonariuszami) , aw 2052 r. powinien wynosić 16 mld FRF. Eurotunnel zobowiązał się ponadto do podjęcia działań do zwiększenia kolejowego przewozu towarów przez tunel nie przez obniżanie stawek. Eurotunnel podał też o włączeniu do zarządu nowego przedstawiciela indywidualnych udziałowców,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta