Klienci stali się ostrożniejsi
USA
Tydzień w gospodarce
Klienci stali się ostrożniejsi
Nie pomogło zaangażowanie do sklepów rekordowej, szacowanej na 16 tysięcy, rzeszy świętych mikołajów, liczniejszej od dywizji piechoty. Amerykanie wydali w tym roku zaledwie 160 miliardów dolarów na zakupy gwiazdkowe i handel detaliczny biadoli, że nie spełniły się związane z sezonem nadzieje.
Wprawdzie w piątek i sobotę tłuszcza klientów oblegała sklepy i domy towarowe, ale poświąteczna fala zakupów nie przynosi zbyt wysokich zysków, ponieważ konsumenci polują głównie na pogwiazdkowe przeceny sięgające w niektórych sklepach 70 procent ceny oryginalnej. Wydawać by się mogło, że 160 miliardów, czyli niemal równowartość rocznego produktu krajowego Polski, to niemało. Oznacza to jednak, że w porównaniu z zeszłym rokiem zakupy wzrosły tylko o 2-3 procent.
Kupować, ale na wyprzedażach
Nagle bardziej ostrożni klienci częściej niż w poprzednich latach kupowali bony na prezenty. Można je zrealizować także po Bożym Narodzeniu, kupując towar już po obniżonych cenach, co oznacza niższe zyski dla kupców. Na dodatek wielu Amerykanów -- według wstępnych szacunków około 15 procent -- nie kupiło bliskim konkretnych przedmiotów, ale vouchery na najróżniejsze usługi: rejsy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta