Czy konsorcja przetargowe mogą być sprzeczne z prawem konkurencji
Przy ocenie każdego konsorcjum należy uwzględniać m.in. pozycję rynkową innych prawdopodobnych uczestników postępowania o udzielenie zamówienia, treść porozumienia konsorcjum, produkty lub usługi objęte porozumieniem oraz warunki rynkowe.
Wspólne ubieganie się wykonawców o zamówienie publiczne jest nie tylko dopuszczalne (na gruncie art. 58 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych; dalej: pzp), ale i często spotykane w praktyce, w której przedsiębiorcy łączą swoje siły w ramach konsorcjów. Zamawiający nie może bowiem wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiadania określonej formy prawnej (np. spółki) w celu złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Ograniczenia współpracy w ustawie
Konsorcjum w polskim prawie to nic innego niż kontraktowa współpraca przedsiębiorców bazująca na zasadzie swobody umów, której granicą jest zgodność z prawem i zasadami współżycia społecznego. Innymi słowy, konsorcjum nie stanowi żadnej odrębnej formy prawnej i zasadniczo nie jest regulowane przepisami prawa. Współpraca ta podlega jednak ograniczeniom wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, jak np. regulacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej: uokik). Dlatego jakkolwiek zawarcie konsorcjum w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jawi się jako prawnie dopuszczalne, to jednak mechanizm ten może podlegać badaniu z perspektywy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta