Wyrok TSUE ws. Kolin – mała rewolucja w wielkiej polityce gospodarczej
Wykonawcy z państw trzecich (Turcja, Chiny, Kazachstan etc.) zadomowili się na rynku zamówień publicznych w UE, nierówno konkurując z unijnymi wykonawcami. Nie wiadomo było, co z tym zrobić. Pomoc przyszła niespodziewanie ze strony TSUE.
W marcu 2024 r. w sprawie wywołującej zainteresowanie w ograniczonym kręgu specjalistów wydana została opinia rzecznika generalnego A.M. Collinsa, przedstawiająca stanowisko, którego wprowadzenie w życie skutkowałoby totalną rewolucją.
Rzecznik generalny stwierdził bowiem, że wykonawcy pochodzący z Turcji i innych państw niebędących stronami GPA (porozumienia WTO ws. zamówień rządowych) ani innej umowy międzynarodowej regulującej dostęp do zamówień publicznych (m.in. Chiny i Kazachstan) nie są objęci zakresem dyrektyw i nie mogą brać udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w UE, a państwa członkowskie nie mogą dopuszczać wykonawców z tych państw do udziału w postępowaniach. Dla kontekstu warto nadmienić, że zgodnie z polską praktyką wykonawcy z państw trzecich traktowani byli tak samo jako wykonawcy unijni.
W celu uproszczenia wywodu, takie państwa, które nie są stronami GPA ani nie zawarły z UE umowy o wolnym handlu dotyczącej zamówień publicznych, nazywać będę dalej państwami trzecimi.
Wyczekiwany wyrok nie tak radykalny
W wyczekiwanym z niecierpliwością wyroku z 22 października 2024 r. (C-652/22; Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret) Trybunał zgodził się z rzecznikiem generalnym, stwierdzając, że wykonawcy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta