Waga lekkości
ULSAB, odpowiedź przemysłu stalowniczego na aluminiowe samochody
Waga lekkości
FOT. ARCHIWUM
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI
Wiosną obecnego roku znany ma być rezultat programu ULSAB, prac podjętych przez konsorcjum ponad 30 firm stalowniczych z różnych krajów nad lekkimi i wytrzymałymi nadwoziami aut ze stali. Przewiduje się, że karoserie będą o 35 proc. lżejsze niż dzisiejsze. Byłaby to odpowiedź na wyzwanie, jakim dla przemysłu stalowniczego są postępujące prace nad autami z aluminiowymi nadwoziami. Oprócz już produkowanego luksusowego, aluminiowego Audi A 8 do produkcji ma być bowiem wprowadzony kolejny taki samochód, ale już bardziej popularnej klasy, 4-osobowy Al2, którego prototyp był pokazywany w ub.r.
Dążenie do obniżenia masy aut spowodowane jest nie tylko przyszłą rywalizacją producentów aluminium i stali, jeżeli potwierdziłyby się prognozy, że po roku 2000 lekki, srebrzysty materiał będzie stosowany w szybko rosnącym zakresie także do budowy nadwozi aut, również tych mniejszych i tańszych.
Wszystko wynika z faktu, że lżejsze nadwozia, to jedna z podstawowych dróg, która prowadzi do budowy bardziej ekonomicznych samochodów. Nie od dziś wiadomo, że zmniejszenie masy auta o 10...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta