Wiadomość jako towar
RYNEK INFORMACJI (II)
Wywiadownie, agencje detektywistyczne i łowcy głów
Wiadomość jako towar
ANNA MARSZAłEK
Informacja na całym świecie jest poszukiwanym towarem. Uzyskana w porę pozwala zbić fortunę. Jej brak, np. o nieuczciwości partnera gospodarczego, może spowodować stratę lub nawet bankructwo. Zdaniem specjalistów, prawdziwy rynek informacji jeszcze w Polsce nie istnieje, ale działają u nas firmy, które zajmują się zawodowo ich uzyskiwaniem, gromadzeniem i sprzedawaniem. Są to m. in. wywiadownie gospodarcze, agencje detektywistyczne i firmy headhunterskie, czyli tzw. łowcy głów.
Wywiadownie gospodarcze
Niestety świadomość znaczenia informacji, np. dla bezpieczeństwa biznesu, rośnie powoli. Nadal, w przeciwieństwie do Zachodu, nie ma powszechnego poczucia potrzeby sprawdzania partnerów biznesowych; nie utrwalił się nawyk robienia tego jako czegoś normalnego. Nadal częściej robią to firmy zachodnie niż polskie.
Pierwsze wywiadownie gospodarcze pojawiły się w Polsce po 1990 roku. Pięć z nich zyskało sobie miano liderów (poniższa lista nie jest rankingiem) :
* Info-Credit -- działa od 1990 roku. Jest
to prywatna polska firma, w której 100 procent udziałów ma Iwona Surdykowska-Huk. * Info Net -- Ogólnopolski System Infor- ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta