Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Czego żądać od PKP

17 lutego 1994 | Prawo | IW

Odpowiedzialność przewoźnika

Czego żądać od PKP

Bilety kolejowe systematycznie drożeją, toteż jeździmy pociągami mniej niż kiedyś, ale za to wygodniej, bo przeważnie bez tłoku. Przy okazji podróży warto pamiętać, że PKP, czyli przewoźnik, ponosi prawną odpowiedzialność za transport ludzi i rzeczy. Kupno biletu na pociąg oznacza zawarcie umowy o przewóz. Bilet jest jednocześnie dowodem tego kontraktu, z którego dla obu stron, pasażera i kolei, wynikają prawa i obowiązki. Określają je ustawa -- Prawo przewozowe z 1984 r. , rozporządzenie wykonawcze ministra komunikacji z 1985 r. i regulamin przewozu osób i przesyłek bagażowych przez przedsiębiorstwo PKP.

Zazwyczaj podróż przebiega bez sensacji, zdarzają się jednak perypetie, które sprawiają, że PKP nie wykonuje umowy należycie. Wówczas, w określonych przez prawo sytuacjach, pasażer ma prawo domagać się rekompensaty.

Najwięcej pretensji podróżnych wywołuje spóźnienie pociągu. Na straconej pozycji są ci, którzy wyjechali pośpiesznym, a na miejsce przybyli z dwugodzinnym opóźnieniem, tak jakby podróżowali osobowym, i domagają się zwrotu różnicy w cenie biletu. -- Takich żądań niestety nie uwzględniamy. Była nawet o to kiedyś sprawa w sądzie, którą wygraliśmy. Po prostu przepisy prawa przewozowego tego nie przewidują, bo z...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 191

Spis treści

Sport

Zamów abonament