Diesel ma przyszłość
TECHNOLOGIE
Alternatywny napęd aut osobowych nie tylko dla Europejczyków
Diesel ma przyszłość
Silniki wysokoprężne -- liczący ponad 100 lat wynalazek Rudolfa Diesla -- mają ciągle przyszłość. I to nie tylko jako napęd samochodów ciężarowych, gdzie są stosowane niemal z definicji, ale również aut osobowych. Co więcej, z silnikami Diesla łączy się także nadzieje ekologiczne -- częściowego ograniczenia emisji gazów.
Silniki wysokoprężne już można by określić mianem "zielonych", a więc spełniających wymogi ekologiczne, gdyby nie fakt, że ich reputację rujnują cząstki stałe zawarte w spalinach. Jednak w ocenie specjalistów realne jest ich obniżenie nawet o 70 proc. Wówczas jeszcze bardziej niż dziś do głosu doszłyby niezaprzeczalne zalety silników Diesla.
Interesujące, że nad nowej generacji takimi silnikami, z myślą o ich stosowaniu w autach osobowych pracują nie tylko firmy europejskie, ale także Amerykanie, dla których diesel w samochodzie osobowym był "europejską ciekawostką".
Dużo zalet -- kilkawad
Jeżeli wziąć pod uwagę globalną skalę, to dla aut z silnikami Diesla nie są konkurencją nawet samochody elektryczne. Chyba,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta