Być dżentelmenem biznesu
Szanuj konkurenta swego jak siebie samego
Być dżentelmenem biznesu
JERZY POTOCKI
Rozwojem gospodarczym i społecznym coraz bardziej rządzą prawa własności intelektualnej.
Eksponując uniwersalność i zasięg ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: ustawa), zwykło się podkreślać, iż obejmuje ona wszystkich uczestników obrotu gospodarczego, a także przedstawicieli wolnych zawodów. Obecnie częstsza niż zwykle obecność w mediach problematyki nieuczciwej konkurencji jest rezultatem ożywionego ruchu prokonsumenckiego. Planuje się też nowelizację przepisów, by zwiększyć gwarancje dla interesów konsumentów w ich relacjach z przedsiębiorcami.
Prowadzeniu działalności gospodarczej towarzyszą pewne ograniczenia, ale i przywileje wyznaczane m.in. przez ustawę. Jest ona jednocześnie swoistym kodeksem zachowań przedsiębiorców w biznesie, czyli tego, co można, co należy oraz czego nie wypada czynić w kontaktach z konkurentami i konsumentami. Jej źródłem są m.in. postanowienia konwencji paryskiej o ochronie własności przemysłowej z 1883 r. Te zaś opierają się w szczególności na przekonaniu, iż gospodarka rządząca się określonymi, sprawdzonymi regułami gry rynkowej leży w interesie publicznym.
Zbiór zasad
Ważnym celem ustawy jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta