Firmowe zasady
Kultura organizacji może mieć wpływ na zmniejszenie kosztów
Firmowe zasady
RYS. ROBERT DĄBROWSKI
Świadomość kultury organizacji jest jeszcze w wielu firmach znikoma. Tam gdzie się o nią dba, przyczynia się do rozwoju i sukcesu, zwłaszcza w sektorach, gdzie występuje silna konkurencja.
Kulturę organizacji tworzą główne cele i zasady funkcjonowania firmy, utrwalone sposoby myślenia i zachowania oraz wartości, które firma uznaje i rozpowszechnia wśród załogi. Dotyczyć to może spraw socjalnych, organizacyjnych, administracyjnych. Do kultury organizacji zaliczają się również tak zwane subkultury, tworzone przez charakterystyczne dla danej grupy zachowania, a nawet rytuały, style zarządzania oraz pisane i niepisane reguły i procedury. Każdy dział, grupa czy też jednostka w firmie posiada swoja subkulturę.
Kwestia dopasowania
Jak firmy pojmują kulturę organizacji i co ona dla nich znaczy? Według Marii Oskroby, public relations menager w Tchibo Warszawa, jest to coś, co odróżnia jej firmę od innych w kategorii ludzi, których zatrudnia oraz relacji między nimi. Jest to również czynnik sprawiający, że pracownicy z chęcią wstają rano i pozytywnie myślą o kolejnych zadaniach do wykonania.
Piotr...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta