Kontrola przedsiębiorstw wspólnych
Prawo antymonopolowe we Wspólnocie Europejskiej
Kontrola przedsiębiorstw wspólnych
W opublikowanym w "Rzeczpospolitej" z 31 sierpnia br. (str. 15) w artykule "Prawo antymonopolowe we Wspólnocie Europejskiej. Przedsiębiorstwo wspólne" dr hab. Włodzimierz Szpringer scharakteryzował ogólnie ten typ przedsiębiorstw oraz dwa i ch rodzaje -- przedsiębiorstwa kooperacyjne i koncentracyjne, przedstawił możliwe skutki i ch tworzenia oraz sposób ich kontroli. Dziś przykłady zaczerpnięte z praktyki niemieckiej.
Fuzje i kartele
W przypadku Oberbergische Asphaltmischwerke (OAM) sąd federalny potwierdził, iż przedsiębiorstwa wspólne (art. 23 ust. 2 pkt 2 zd. 3 ustawy przeciwko ograniczeniom konkurencji -- GWB) podlegają tzw. podwójnej kontroli w ramach:
-- kontroli fuzji (art. 24) , -- kontroli karteli (art. 1) .
Z powodu odmiennego ukształtowania instytucji kontroli fuzji i karteli pojawiła się kwestia skutków prawnych podwójnej kontroli.
Chodzi o to, i ż Federalny Urząd Kartelowy (FUK) może wydać zakaz fuzji tylko w terminie czterech miesięcy od daty zgłoszenia zamiaru fuzji (prewencyjna kontrola fuzji) lub roku od notyfikacji już dokonanego połączenia (następcza kontrola fuzji) . Sprzeczność z art. 1 GWB (zakaz kartelowy) pociąga za sobą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)