Wzrost zahamowany
- Więcej zysków niż strat
Wydawnictwa książkowe w 1999 roku
Wzrost zahamowany
ŁUKASZ GOŁĘBIEWSKI
Po pięciu latach stałego wzrostu sprzedaży książek przyszedł rok stagnacji. Po raz pierwszy od 1993 roku wartość rynku wydawniczego, liczona w dolarach, spadła. W stosunku do inflacji mieliśmy niewielki wzrost - o ok. 2 proc. Słabsze wyniki nie świadczą jednak mimo wszystko o kryzysie, a raczej o porządkowaniu rynku.
Wartość rynku książki, liczona w cenach zbytu wydawcy (czyli bez uwzględnienia marż detalicznych), wyniosła w 1999 roku ok. 1680 mln zł. Tak wynika z badań "Rzeczpospolitej" przeprowadzonych na grupie ok. 150 wydawnictw. W Polsce zarejestrowanych jest wprawdzie ponad 13 tys. firm publikujących książki, jednak z wieloletnich obserwacji wynika, że badanych przez nas 150 oficyn ma razem ok. 95 proc. udziału w rynku. Oczywiście, grupa badanych firm co roku się zmienia - pojawiają się nowe interesujące inicjatywy edytorskie, są też firmy, które znikają z rynku. Dla przykładu - w 1991 roku wydawnictwa BGW, Orbita, Phantom Press czy Amber miały większą sprzedaż od PWN (BGW nawet czterokrotnie większą). Do dziś jednak z tamtych firm przetrwał - i nieźle sobie radzi - tylko Amber.
Niepewna dystrybucja
Na słabe wyniki sprzedaży w 1999 roku składa się kilka...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta