Majowy marazm
Konsumenci są nadal pesymistyczni i niezbyt skłonni do zakupów
Majowy marazm
Nastroje konsumentów były w maju równie pesymistyczne jak w kwietniu. Obliczany przez Demoskop wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) utrzymał się na poziomie 80 punktów, choć wyraźnie wzrosły dochody gospodarstw domowych, a wyniki gospodarcze kwietnia były niezłe.
Na nastroje konsumenckie dość mocno oddziałują czynniki związane z klimatem politycznym, zaobserwowano też wyraźne zwiększenie wpływu wydarzeń związanych z procesem integracji Polski z Unią Europejską. Ponadto maj przyniósł wzrost oczekiwań inflacyjnych.
Przedwakacyjna ostrożność
Stagnacja nastrojów konsumenckich na bardzo niskim poziomie kontrastuje ze stanem gospodarki - korzystnymi kwietniowymi danymi o inflacji i produkcji. Wśród respondentów dominuje jednak pesymizm. Nadal bardzo nisko oceniają sytuację ekonomiczną, a jej perspektywy widzą w jeszcze ciemniejszych barwach niż w kwietniu.
Choć dane statystyczne sugerują co najmniej stabilizację kondycji przedsiębiorstw, to majowy sondaż przyniósł spadek WOK w grupie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta