Nowy centralizm demokratyczny
Czołowi politycy PSL zapowiedzieli: "na razie powiatów nie będzie, trzeba uporządkować to, co jest, oraz zreformować centrum"
Nowy centralizm demokratyczny
Zyta Gilowska
Samorząd terytorialny jako instytucja ustrojowa pojawił się w Polsce 27 maja 1990 roku po pięćdziesięcioletniej przerwie. Prawie dwa pokolenia Polaków nie miały więc żadnych możliwości praktykowania idei demokracji lokalnej i wynikającej zeń szansy obywatelskiej aktywności. Dotyczy to również polityków, którzy nie tworzą w Polsce stabilnej i świadomej wyzwań rozwojowych klasy, lecz wręcz przeciwnie -- są wysoce reprezentatywni w statystycznym znaczeniu tego słowa.
Bardzo ważnym, być może niezbędnym, warunkiem rozwoju samorządu terytorialnego jest równoczesne istnienie tradycji demokratycznych i zintegrowanych wspólnot lokalnych. Nie można analizować pożytków z samorządu terytorialnego bez pobieżnej choćby refleksji nad tak zasadniczymi kwestiami, jak wyobrażenia przeciętnego obywatela o sensowności uczestnictwa w sprawach publicznych o raz chęć owego obywatela do współdecydowania, która jest zapewne odwrotnie proporcjonalna do stosowanego kryterium "sensu". Obserwacja czteroletnich zachowań samorządowych potwierdza istnienie w Polsce swoistego
syndromu totalitarnego.
Z jednej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta