Woda wyżej, wybory dalej
Woda wyżej, wybory dalej
RYS. JACEK FRANKOWSKI
PIOTR WINCZOREK
Czy dzisiaj istnieją ustawowe podstawy do wprowadzenia w Polsce stanu klęski żywiołowej?
Niektórzy przedstawiciele administracji samorządowej i rządowej z terenów dotkniętych powodzią apelowali do rządu o wprowadzenie tam stanu klęski żywiołowej. Środki masowego przekazu podkreślały, że skutkować by to najprawdopodobniej musiało przesunięciem terminu wyznaczonych na wrzesień wyborów parlamentarnych. Sprawa jest jednak od strony prawnej bardziej zawiła. Zapytać wręcz można, czy istnieją dziś ustawowe podstawy wprowadzenia w Polsce takiego stanu.
Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r. uznaje, że stan klęski żywiołowej jest jednym z trzech stanów nadzwyczajnych obok wojennego i wyjątkowego. Stany te są odmiennie przez konstytucję definiowane i chociaż niektóre jej postanowienia dotyczą jednakowo wszystkich trzech, podlegają one różnym reżimom prawnym. Z konstytucji nie wynika wprost, czy dotycząca ich regulacja prawna ma być zawarta w jednej, dwóch czy trzech ustawach, lecz biorąc pod uwagę zakres różnic, nie jest wykluczone ujęcie w trzech różnych aktach normatywnych. Muszą być to jednak ustawy.
Gdy idzie o stan wojenny, jest on obecnie uregulowany w dekrecie Rady Państwa z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta