Od piwa nie przybywa
Od piwa nie przybywa
XAWERY KONARSKI
Znowelizowana 27 kwietnia ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi znacząco zmienia zasady prowadzenia przez producentów lub dystrybutorów napojów alkoholowych działalności reklamowej, promocyjnej i sponsorskiej. Wątpliwości budzi jednak redakcja niektórych przepisów, warto więc zastanowić się nad ich interpretacją.
Uwzględnić przy tym trzeba, że każde ograniczenie swobody prowadzenia działalności reklamowej i sponsorskiej to wyjątek od konstytucyjnych zasad swobody prowadzenia działalności gospodarczej (art. 20) i swobody wypowiedzi (art. 54). Jest więc oczywiste, że przepisy wprowadzające ograniczenia i zakazy reklamy alkoholu powinny być interpretowane zawężająco.
Ponadto, z racji zobowiązań harmonizacyjnych Polski, należy uwzględnić przepis art. 15 dyrektywy Rady 89/552/EWG z 3 października 1989 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustaw, rozporządzeń i innych aktów wykonawczych państw członkowskich dotyczących przekazów telewizyjnych, zmienionej przez dyrektywę nr 97/36 z 3 czerwca 1997 r. Powszechnie przyjmuje się, że choć formalnie dotyczy tylko ograniczeń reklamy telewizyjnej i ofert telesprzedaży, ma szersze znaczenie dla całej wykładni ograniczeń reklamy alkoholu, może zatem także...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta