Sztuka przewidywania czy manipulacji
Sztuka przewidywania czy manipulacji
RYS. JANUSZ MAYK MAJEWSKI
WŁODZIMIERZ PETROFF
Wpływ wyników badań sondażowych na wyborców i podejmowane przez nich decyzje jest bezsporny. Siłę sondaży już pół wieku temu słynny socjolog amerykański Robert Merton określił jako "propagandę technologiczną" lub "propagandę faktów". Za ich pomocą można wykreować nową partię polityczną lub kandydata na prezydenta.
Interpretacja wyników badań sondażowych przybiera niekiedy formy karykaturalne. Brytyjski badacz Matt Henn trafnie zauważył, że w krajach postkomunistycznych wyniki sondaży służą raczej walce politycznej niż poznaniu społeczeństwa. Dotyczy to głownie badań zagadnień społeczno-politycznych prowadzonych przez ośrodki komercyjne na zlecenie mediów.
Rzetelność sondaży może poprawić konkurencja między ośrodkami sondażowymi i krytyczna debata socjologów w mediach. W Bułgarii, Czechach i na Węgrzech poważnie dyskutuje się o rzetelności badań preferencji wyborczych. W Polsce natomiast media interesują się raczej wykorzystaniem sondaży do marketingu politycznego niż analizą ich rzetelności. Poświęcone badaniom przedwyborczym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta