Krajowe w ofensywie
Krajowe w ofensywie
Na rynku hurtowym rozgrywającymi są sieci zagraniczne. Nadal największy udział ma sieć Makro należące do koncernu Metro AG. Jednak konsolidacja sprawia, że coraz bardziej liczą się krajowe sieci.
Wartość rynku hurtowego w Polsce została oceniona przez firmę Cal badającą rynek hurtowy i detaliczny oraz miesięcznik "Handel" na 3,5 mld zł rocznie. Przedstawiciele branży uważają, że suma ta jest mocno niedoszacowana.
Zdaniem Artura Kawy, prezesa Eldorado, wartość samego rynku dystrybucji produktów żywnościowych (bez uwzględniania zakupów dokonywanych przez hipermarkety bezpośrednio u producenta) wynosi co najmniej 80 mld zł.
Mali i duzi
Struktura handlu hurtowego jest zbliżona do struktury handlu detalicznego, gdzie 70 proc. działających firm to małe placówki, 30 proc. zaś stanowią sklepy wielkopowierzchniowe. Hurtownie dopasowują się do takiego układu.
Tendencje konsolidacyjne są takie same jak na rynku detalicznym. Liczba hurtowni systematycznie maleje. Z badań Cal wynika, że w 2001 r. działało 9,5 tys. hurtowni, podczas gdy w 1994 r. było ich 20 tys. Z rynku znikają małe hurtownie działające jako rodzinne przedsiębiorstwa i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta