Wątpliwy przepis
Wątpliwy przepis
ADAM BARTOSIEWICZ RYSZARD KUBACKI
Wadliwa legislacyjnie konstrukcja art. 12 ustawy abolicyjnej może być źródłem sporów i kontrowersji.
W ustawie abolicyjnej, oczekującej już tylko na podpis prezydenta, pozostał przepis art. 12. Zgodnie z nim nie mogą zgłosić do jednorazowego opodatkowania dochodu z nieujawnionych źródeł osoby, które w jakimkolwiek okresie od 1990 r. do 2002 r. były funkcjonariuszami publicznymi w rozumieniu art. 115 § 13 kodeksu karnego .
Powstaje pytanie o celowość tej regulacji. Zapewne jej twórcom chodziło o zapobieżenie możliwości zalegalizowania w drodze abolicji dochodów osób pełniących funkcje publiczne pochodzących lub związanych z korupcją. Cel ten ustawa osiąga i bez tego przepisu. Przestępstwo korupcji, a więc sprzedajność (art. 228 k. k.), przekupstwo (art. 229 k. k.), płatna protekcja (art. 230 k. k.), jest - w rozumieniu ustawy abolicyjnej - "czynem zabronionym". A zatem dochodów pochodzących z tego źródła nie można zgłosić do abolicji.
Art. 12 spowoduje natomiast, że ten, kto w ciągu ostatnich 12 lat był, choćby przez miesiąc, funkcjonariuszem publicznym, nie będzie mógł zgłosić do abolicji żadnego dochodu. Dotyczy to również dochodów nie związanych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta