Zawód na wolnym rynku
Zawód na wolnym rynku
RADOSŁAW SKOWRON
Polskich adwokatów obowiązuje zakaz korzystania z reklamy w jakiejkolwiek formie. Mówi o tym § 23 pkt 1 kodeksu etyki adwokackiej. Amerykańscy prawnicy taki przepis potraktowaliby jak zamach.
Dlaczego więc amerykańska reklama jest mniej straszna?
W Stanach Zjednoczonych prawnik to taki sam uczestnik rynku jak przedstawiciele innych zawodów. Znajduje to swój wyraz w dwóch zbiorach zasad określających reguły profesjonalnego i etycznego działania prawników - Model Rules of Professional Conduct (zasady działalności zawodowej) oraz Model Code of Professional Responsibility (kodeks odpowiedzialności zawodowej), oba zebrane przez American Bar Association, czyli Amerykańskie Stowarzyszenie Prawników. Skoro więc prawników dotyczą prawa rynku, to nieunikniona jest konfrontacja prawa i reklamy.
Filozofia przedstawiania się prawników opinii publicznej opiera się na kilku założeniach:
- Kiedyś potencjalny klient zwykle orientował się w reputacji i doświadczeniu lokalnych prawników i z łatwością mógł powierzyć swoją sprawę osobie, którą darzył zaufaniem. Te czasy już dawno minęły.
- Prawo staje się coraz bardziej złożone, ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta