Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zawód na wolnym rynku

16 kwietnia 2003 | Prawo | RS

Dozwolona reklama prawników w USA - pomoc dla klientów

Zawód na wolnym rynku

RADOSŁAW SKOWRON

Polskich adwokatów obowiązuje zakaz korzystania z reklamy w jakiejkolwiek formie. Mówi o tym § 23 pkt 1 kodeksu etyki adwokackiej. Amerykańscy prawnicy taki przepis potraktowaliby jak zamach.

Dlaczego więc amerykańska reklama jest mniej straszna?

W Stanach Zjednoczonych prawnik to taki sam uczestnik rynku jak przedstawiciele innych zawodów. Znajduje to swój wyraz w dwóch zbiorach zasad określających reguły profesjonalnego i etycznego działania prawników - Model Rules of Professional Conduct (zasady działalności zawodowej) oraz Model Code of Professional Responsibility (kodeks odpowiedzialności zawodowej), oba zebrane przez American Bar Association, czyli Amerykańskie Stowarzyszenie Prawników. Skoro więc prawników dotyczą prawa rynku, to nieunikniona jest konfrontacja prawa i reklamy.

Filozofia przedstawiania się prawników opinii publicznej opiera się na kilku założeniach:

  • Kiedyś potencjalny klient zwykle orientował się w reputacji i doświadczeniu lokalnych prawników i z łatwością mógł powierzyć swoją sprawę osobie, którą darzył zaufaniem. Te czasy już dawno minęły.

  • Prawo staje się coraz bardziej złożone,
  • ...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2901

Spis treści

Polska-Unia Europejska

Zamów abonament