Rzeczpospolita Czytelników
VAT - zamówienia publiczne i pośrednictwo w sprzedaży
* Poprzednie odcinki cyklu
Przedstawiamy drugą część relacji z dyżuru telefonicznego na temat VAT i akcyzy ( I cz. ). Na pytania czytelników odpowiadał Tomasz Grunwald, doradca podatkowy w spółce KPMG.
Wydawnictwo świadczy usługi reklamowe dotyczące towarów austriackiego producenta. Część wartości takiej usługi refakturuje na podmiot austriacki. Czy powinien on opodatkować takie usługi u siebie, uznając je za import usług, a polskie wydawnictwo - wystawić fakturę bez podatku?
Wraz z wejściem w życie nowej ustawy o VAT , tj. od 1 maja 2004 r., wprowadzone zostały nowe zasady dotyczące opodatkowania usług niematerialnych wykonywanych między podmiotami z krajów UE, w tym usług reklamowych. Co do zasady, po 1 maja 2004 r. miejscem ich świadczenia jest kraj, w którym ma siedzibę nabywca usługi. Przy refakturowaniu usług należy przyjąć domniemanie, iż refakturujący wchodzi w miejsce świadczącego usługę i w konsekwencji jego pozycja jest taka, jakby był bezpośrednim jej wykonawcą. Jeżeli austriacki kontrahent jest zarejestrowany jako podatnik VAT w Austrii, to refakturowane usługi reklamowe na rzecz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta