Wybory -- według jakiego prawa
Wybory -- według jakiego prawa
W związku z podjęciem przez prezydenta RP decyzji o rozwiązaniu Sejmu, powstają nowe problemy natury prawnej związane z koniecznością rozpisania nowych wyborów do Sejmu i Senatu. Zgodnie z art. 4 ust. 5 małej konstytucji (ustawy konstytucyjnej z 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym Dz. U. Nr 84, poz. 426) kadencja Sejmu i Senatu kończy się w dniu ogłoszenia w Monitorze Polskim zarządzenia prezydenta o rozwiązaniu Sejmu. Stało się to 31 maja 1993 r. , gdyż taką datę nosi Monitor Polski nr 27, w którym pod pozycją 285 zostało ogłoszone zarządzenie prezydenta RP z 29 maja 1993 r. w sprawie rozwiązania Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Tę samą kwestię reguluje nieco odmiennie Ordynacja wyborcza do Sejmu z 1991 r. , która w art. 5 ust. 1 przyjmuje jako moment rozwiązania Sejmu dzień podjęcia przez prezydenta postanowienia o rozwiązaniu Sejmu. Przepis ten był skorelowany z art. 31 ust. 2 Konstytucji z 1952 r. , która niedawno utraciła moc i w tej części została zastąpiona przez małą konstytucję. Niby niewielka różnica, a jednak, gdyż zarządzenie rozwiązujące Sejm zostało podjęte w dniu 29 maja 1993 r. , a ogłoszone zostało w dniu 31 maja 1993 r. , a w ięc są dwa dni różnicy. Nie jest to fakt bez znaczenia, gdyż z datą rozwiązania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)