Lepiej sprzedać za złotówkę, niż dać za darmo
Firmy handlowe stosują różnorodne promocje dla klientów, którzy osiągnęli pewien poziom zakupów. Jedną z nich jest wydawanie nieodpłatnych bonów towarowych do realizacji we własnych sklepach. Klient cieszy się z otrzymanego prezentu, a firma zapewnia sobie zbyt towarów. Jakie są tego skutki w świetle przepisów o VAT?
To nie usługaPomijając na razie kwestię braku odpłatności, zastanówmy się, czy samo wydanie bonów nie jest przypadkiem usługą w rozumieniu ustawy o VAT? Zgodnie z jej art. 8 ust. 1 usługą jest każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów. Można się więc zastanawiać, czy wydanie bonów nie jest właśnie takim świadczeniem.
Naszym zdaniem taka interpretacja byłaby zbyt daleko idąca. Pamiętajmy, że VAT jest podatkiem od konsumpcji. Dopóki więc nie ma konsumpcji, dopóty nie ma opodatkowania VAT.
Bon towarowy jest w istocie rodzajem znaku legitymacyjnego, uprawniającym jego okaziciela (rzadziej podmiot wyraźnie wymieniony w dokumencie bonu) do otrzymania towarów lub innych świadczeń o wartości określonej na bonie (wartość...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta