Legenda i rzeczywistość nauki
Każde uderzenie w placówki badawcze Polskiej Akademii Nauk jest ciosem w całą naszą naukę i jej szanse rozwoju, bo przede wszystkim od efektów badawczych tych placówek zależy zdynamizowanie całej naszej nauki -- uważa Andrzej Wyczański, wiceprezes, sekretarz naukowy PAN.
Legenda i rzeczywistość nauki
Andrzej Wyczański
O kryzysie naszej nauki mówi się często, choć różnie się ten kryzys pojmuje i nie zawsze można go jednoznacznie pokazać. Ostatnio przeprowadzone oceny poszczególnych dyscyplin naukowych w Polsce, stanu badań, kadry naukowej i perspektyw rozwojowych, nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy i w jakim zakresie kryzys taki istnieje i jakie dziedziny nauki obejmuje, czym na przyszłość zagraża. W każdym razie o stopniowej degradacji nauki, przynajmniej w sensie społecznym i materialnym, można chyba w Polsce mówić, skoro uczony opuścił czołowe miejsce w hierarchii prestiżu społecznego, a ogólne ubóstwo środowiska naukowego staje się powszechnie znane. Nasuwa się jednak pytanie, co się dzieje z nauką jako dziedziną aktywności czy może twórczości ludzkiej, jako sumą wiedzy i postępem badawczym oraz jakie na tym obszarze występują straty czy zagrożenia.
Wszyscy się zgadzają -- naukajest niedoinwestowana
Wszyscy się zgadzają, i uczeni, i ludzie spoza nauki, że nauka przeżywa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta