Wiedzieć, kiedy zjechać
Anatomia wyścigowego weekenduSamego jeżdżenia po torze nie jest dużo. O wiele więcej kilometrów pokonuje się podczas testów pomiędzy wyścigami. W czasie Grand Prix kierowcy muszą oszczędzać sprzęt - to zasługa rygorystycznych przepisów, określających na przykład żywotność silników czy ograniczających liczbę kompletów opon. Według obecnych regulaminów jednostka napędowa musi wytrzymać dwa pełne weekendy Grand Prix (czyli wszystkie sesje treningowe, kwalifikacje oraz wyścigi), co razem daje średni przebieg około 1500 kilometrów. Takie ograniczenie po raz pierwszy wprowadzono w 2004 roku. Wtedy jeden silnik musiał wystarczyć na jeden weekend GP, a wcześniej można nawet było wymieniać silniki kilka razy w czasie weekendu, np. pomiędzy kwalifikacjami i wyścigiem. Inne ograniczenie dotyczy opon - na każdego kierowcę przypada siedem kompletów gum na suchą nawierzchnię.
Jazdy rozpoczynają się w piątek, choć wszyscy członkowie ekip oraz kierowcy są obecni na torze już dzień wcześniej. W czwartek przygotowuje się samochody do treningów,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta