Musi ściskać koszty
Kondycja PKS
Musi ściskać koszty
W ub. r. przedsiębiorstwa PKS kupiły ok. 1000 sztuk autobusów. O przeszło połowę mniej niż potrzebują. Na wniosek Sejmowej Komisji Transportu Handlu i Usług w ub. r. z budżetu państwa przeznaczno 20 mln zł (w tym roku -- 5 mln z przesunięcia dotacji do biletów) na dofinansowanie taboru. W ramach tej kwoty w br. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej postanowiło dofinansować kupno ponad 1050 autobusów z sanockiego Autosanu.
Cały kontrakt opiewa na 150 mln zł. Wybrano produkowane od przeszło 20 lat w Sanoku autosany H 9. Do końca lipca br. przedsiębiorstwa PKS kupiły w hurtowym systemie sprzedaży, który zorganizowała Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji (PIGTSiS) łącznie 472 nowe autobusy. Stanowi to 45 proc. planowanych na br. zakupów (1050 sztuk) .
-- Tabor PKS jest w 75-80 proc. zamortyzowany (bez wartości księgowej) -- mówi Krzysztof Gutowski, prezes PIGTSiS. --Konieczna jest systematyczna wymiana sprzętu. Przedsiębiorstwa PKS eksploatują 19 tys. 200 autobusów. Aby mogły normalnie odtwarzać ten majątek, to przy przeciętnym okresie amortyzacyjnym samochodu, który wynosi 8 lat, rocznie musiałyby kupować 2, 5-3 tys. sztuk autobusów. PKS nie stać na to. Z zysku, który za minione półrocze wyniósł 8, 4 mln zł...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta