Informacje
Informacje
Tym filmem Clint Eastwood zburzył najbardziej pielęgnowaną amerykańską legendę Dzikiego Zachodu i całkowicie zniszczył najbardziej amerykański nurt kina: western. Ten gatunek, począwszy od pierwszych, niemych filmików Toma Mixa, miał bardzo klarowny podział na dobro i zło, miał swoich bohaterów -- niezłomnych, romantycznych rycerzy prerii w alczących z niesprawiedliwością.
Ale w czasach coraz w iększej względności moralnej i zmieniających się wartości, gatunek ten ulegał stopniowym przeobrażeniom. Jeszcze w 1942 roku publiczność odwróciła się od "Zdarzenia w O x Bow", w którym Henry Fonda i Frank Morgan dopuszczali się samosądu, podczas którego rozjuszona masa zabijała trzech niewinnych ludzi. W 1952 roku w filmie "W samo południe" Gary Cooper walczył samotnie z bandytami, ale potem rzucił wylegającemu z domów tłumowi gwiazdę szeryfa pod nogi i odjechał bez słowa. A potem nastąpił prawdziwy przewrót. Van Heflin -- bohater "15. 10 do Jumy" kierował się już głównie względami materialnymi i długo w alczył ze sobą, by postąpić w edług zasad sprawiedliwości. Pokazał, że mityczne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)