Niepobrana przez pracownika pensja też jest kosztem dla pracodawcy
Przedsiębiorcy mają niekiedy problem, co należy przez to rozumieć.
- Pracownik przebywał jakiś czas na urlopie bezpłatnym i nie powrócił po jego zakończeniu do pracy (porzucenie pracy). Za kilka dni miesiąca poprzedzającego urlop bezpłatny naliczone zostało należne wynagrodzenie, jednak pracownik nie zgłosił się po nie (wypłata w kasie firmy). Nie mamy z nim żadnego kontaktu ani możliwości przekazania tych pieniędzy. Jednocześnie ma on nierozliczoną zaliczkę na poczet wynagrodzeń. Czy w tej sytuacji można dokonać potrącenia i uznać, ze wynagrodzenie zostało wypłacone, co pozwoliłoby je zaliczyć do kosztów (prowadzimy podatkową księgę przychodów i rozchodów)? Jeżeli taka operacja byłaby możliwa, to jak ją udokumentować i pod jaką datą zaksięgować? - pyta czytelnik DF.
Nie są kosztem uzyskania przychodu pracodawcy niewypłacone, niedokonane lub niepostawione do dyspozycji wypłaty wynagrodzeń ze stosunku pracy. A contrario, wynagrodzenia wypłacone, wypłaty dokonane lub postawione do dyspozycji są takim kosztem. Tak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof). Tak samo reguluje to art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta