Chłodny luty konsumentów
Sondaż dla "Rzeczpospolitej"
Chłodny luty konsumentów
Po styczniowej poprawie nastrojów konsumenckich luty przyniósł wyraźne ich pogorszenie -- wskaźnik optymizmu konsumentów obniżył się z poziomu 112 do poziomu 108 punktów.
Spadły też wszystkie składowe wskaźnika optymizmu konsumentów; skłonność do zakupów obniżyła się z poziomu 107 do poziomu 103 punktów, a ocena klimatu gospodarczego, po czteropunktowym spadku wskaźnika znajduje się obecnie na poziomie 115 punktów. Zdecydowanie gorsze niż w poprzednim miesiącu są także przewidywania rozwoju sytuacji w najbliższej przyszłości oraz oceny sytuacji bieżącej. Mimo znaczącego spadku nastrojów w bieżącym miesiącu, wśród konsumentów nadal dominują optymiści.
Lutowy spadek nastrojów konsumenckich ma wiele przyczyn. Wystarczy wspomnieć zmianę rządu i atmosferę skandalu, jaka towarzyszyła odejściu poprzedniego premiera oraz pierwsze płatności energii elektrycznej i gazu w nowych cenach. Nie bez wpływu na nastroje konsumenckie jest także koniunktura w przedsiębiorstwach, która -- jak pokazują badania -- pogarsza się od kilku miesięcy. Sezonowa zmienność nastrojów konsumenckich, zgodnie z którą luty jest z reguły miesiącem wzrostu minorowych nastrojów wśród...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta